maandag 26 augustus 2013

El gringo

In Peru ben ik ´el gringo´. Dit is niet een bijnaam speciaal voor mij bedacht, maar een naam voor iedereen die eruitziet als buitenlander.

Voor zover ik weet is het een term die oorspronkelijk gebruikt werd om amerikanen mee aan te duiden (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Gringo_(Spaans)). Het is een term die soms een negatieve lading kan hebben, maar over het algemeen niet.

Aangezien ik er niet uitzie als de gemiddelde peruaan, wordt ik door onbekenden regelmatig aangesproken als ´el gringo´. Herkend en behandeld worden als ´gringo´ heeft zijn voor en nadelen. Zo is het is hier bijvoorbeeld gebruikelijk dat als je met de taxi gaat je vantevoren de prijs afspreekt, omdat die nogal kan variëren per tijd en dag, én of je ´gringo´ bent of Peruaan. Het is mij al regelmatig overkomen dat de chauffeur het dubbele tarief wil rekenen alleen al voor het feit dat ik geen Peruaan ben en hij dus extra kan verdienen aan mij. Dit los ik soms op door bijvoorbeeld Maresa de prijs te laten afspreken, terwijl ik een paar meter verderop wacht. Ook andere prijzen zijn voor ons als ´gringo´s´ soms hoger dan normaal, maar gelukkig weet ik ondertussen wel wat de normale prijzen hier zijn en daarnaast wordt er toch van je verwacht dat je afdingt van de genoemde prijs.

Ons voetbalteam dat met hulp van de ´gringo´s´ het voetbaltoernooi met de celgroepen wist te winnen. 

Verder is het voor de mensen hier altijd interesant om te vragen waar ik vandaan kom en dat levert regelmatig gespreken op in de taxi´s. In deze gesprekken heb ik soms ook de mogelijkheid om mensen te vertellen wat ik hier doe in Peru en hen uit te nodigen voor de kerk. Veel Peruanen vinden het interesant om te praten met een ´gringo´. Activiteiten waarbij ´gringo´s´ betrokken zijn kunnen altijd rekenen op extra belangstelling. Of deze belangstelling gemeend is, of vanuit interesse in iets anders is niet altijd duidelijk. Veel Peruanen willen graag naar Amerika vertrekken en het hebben van een relatie met een ´gringo´ of ´gringa´ helpt daarbij natuurlijk. En als je financiele problemen hebt is het ook altijd nuttig om als Peruaan een rijke´gringo´ als vriend of kennis te hebben. Iedereen denkt hier trouwens ook dat ik Amerikaans ben en het is soms lachwekkend om te zien dat mensen bijvoorbeeld in een combi in mijn nabijheid spontaan engels proberen te praten met elkaar, geen idee waarom eerlijk gezegd.

Het feit dat ik ´gringo´ ben betekend ook dat iedereen hier denkt dat ik rijk ben, zoals de meeste buitenlanders hier. Hierdoor moeten wij vooral ´s avonds oppassen met over straat gaan, want er worden hier regelmatig mensen overvallen. De wijk waar wij wonen is redelijk veilig, maar voor mijn werk moet ik soms ook ´s avonds naar andere wijken toe waar het onveiliger is. Tot nog toe is ons gelukkig nog nooit iets overkomen, afgezien van een mislukte poging om onze taxi te overvallen. Altijd goed opletten op straat en in de taxi helpt om ons te beschermen.

Even iets heel anders. Zoals jullie als mijn lezers wellicht weten werken wij hier in Peru voor Peru Mission en leven wij van giften die overgemaakt worden voor ons werk. Er is echter voor de aankomende maanden nog extra geld nodig om ons werk hier te kunnen blijven doen. Mocht je ons werk nog niet ondersteunen, maar dat graag willen doen dan kan dat door een gift over te maken naar STICHTING NGW, op het volgende rekeningnummer:
                          Bankrekening 48.63.80.335
                          t.n.v. Stichting NGW te Hoenderloo, o.v.v. Albert den Oudsten 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten